30 mei

Reisverslag camperreis door Scandinavië met oud - voetballer Ruud Hesp & zijn gezin! Deel 1

Door Miranda de Veen

Wij zijn de familie Hesp, bestaande uit ouders Ruud (51) & Annemiek (47) en kinderen Keri (19) & Mika (16).
Wij hebben een prachtige reis gemaakt door Scandinavië met een eveneens prachtige camper die we gehuurd hebben bij Rico Recreatie. Deze reis duurde 20 dagen en we zijn gaan touren met de camper door Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Hiervan hebben wij een reisverslag gemaakt, veel leesplezier!

De route die we gaan afleggen en de camper waarmee we rondreizen!

We zijn heel wat kilometers onderweg in onze reis door Scandinavië, na een rustige nacht op camping ‘Puttgarden’ (Duitsland) hebben we de overtocht gemaakt met de boot naar Denemarken. Rond een uur of elf ’s ochtends kwamen we aan in Rodby (Denemarken).
Vanaf daar hebben we onze reis doorgezet naar camping Charlottenlund, vlakbij Kopenhagen, waar we 2 nachten met de camper hadden geboekt. Eén woord: wauw! Echt een enorme aanrader.

De camping is gelegen in een oud fort, een soort eilandje omgeven door een brede gracht. De kanonnen staan er nog!
In een bunker zit een moderne keuken met eettafels, een magnetron, wasmachine, wasdroger en de douches en toiletten (allemaal super schoon). Van de camping loop je zo het strand op en kun je wandelen langs de boulevard/haven van Charlottenlund.
Op de fiets ben je binnen 5 minuten bij een paar hele leuke winkelstraten en supermarkten! Vlakbij de camping stopt een bus die je binnen 20 minuten naar het centrum van het prachtige Kopenhagen brengt (op de fiets is het ongeveer 35 minuten).

Na de boottour moesten de dames natuurlijk per se winkelen, dus huppakee: op naar het centrum!
Tijdens een korte pauze (de mannen konden het écht even niet meer aan) hebben we een koffie en een thee’tje gedronken bij Café Norden. Dit is een ontzettend hippe tent met prachtig Deens interieur.  Maar misschien nog wel belangrijker: hier kun je de lekkerste taartjes ever bestellen (maar écht)! Heel wat shopping bags later zijn we beland bij een Italiaans/Mexicaans restaurantje genaamd ‘Mama Rosa’. Deze eettent is overduidelijk gericht op toeristen, maar het eten was dikke prima en het was betaalbaar.
Kortom: camping Charlottenlund is absoluut een aanrader als je Kopenhagen (wat we echt een prachtige stad vinden) wilt bezoeken!
Tijd voor ons laatste nachtje hier op het fort. Tot dusver hebben we het reuze naar onze zin tijdens onze reis met de camper!
Morgen rijden we door naar Göteborg (Zweden).

Op naar Göteborg (Zweden)!
Een kleine tip: rij NIET rond 16.00 door de stad Kopenhagen heen, want dan schiet het voor geen meter op (file, file en nog eens file).
Voordeeltje: je hebt alle tijd om de stad goed te bekijken! Toen we eindelijk de stad uit konden rijden, zijn we vertrokken richting Zweden. Allereerst reden we over de Øresund brug (de brug die Denemarken met Zweden verbindt) en 18 kilometer lang is.
Daarna reden we met volle wind tegen verder op weg naar een ‘camping’ in de buurt van Göteborg, die we op internet gezien hadden.
Deze camping (Sisjön Vindskydd genaamd) leek ons erg leuk, omdat je daar zou kunnen wildkamperen aan een groot meer. Dat is toch de ultieme belevenis als je gaat reizen door Scandinavië?! Het vreemde was alleen dat we geen adres konden vinden. Toen we na lang zoeken in de omgeving aankwamen en we rondvroegen naar de camping, bleek die er helemaal niet te zijn. Er was alleen een heel groot meer omringd door een bos. Oeps!

De stress sloeg wel een beetje toe. We hadden al heel wat uurtjes gereden en het was al redelijk laat…Gelukkig hadden we nog een andere camping achter de hand, Liseberg Camping Askim Strand. We zijn daar snel naar toe gereden, maar de receptie van de camping was al dicht…Even dachten we dat we ergens op een of andere parkeerplaats moesten gaan overnachten. Maar uiteindelijk kregen we telefonisch een code waarmee we toch de camping op konden! Topservice dus!  De volgende dag bleek dit ook een hele leuke camping te zijn, gelegen aan de Oostzee, in een hele natuurrijke omgeving en ook nog eens dicht bij Göteborg centum.

De dames zijn met de bus een dagje naar het centrum geweest en de mannen zijn 2 uurtjes rond gaan fietsen in de omgeving van de camping. ’s Avonds zaten we allemaal moe en voldaan in de camper na te genieten van weer een mooie dag. Het was in Zweden iets kouder dan in Duitsland en Denemarken, dus het was echt heerlijk om de verwarming in de camper aan te kunnen zetten! Omdat we toch benieuwd waren naar de plek van die niet-bestaande camping bij het grote meer, zijn we er de volgende ochtend naartoe gereden. We hebben de camper op een parkeerplaats geparkeerd en zijn wandelend het bos in gelopen richting het meer. Daar hebben we geen moment spijt van gehad, want dat was een adembenemend stukje natuur dat we niet hadden willen missen! Een prachtig meer omringd door een groot bos. De mannen hebben zelfs nog in het meer gezwommen… rillerig en bibberig, maar toch… het was het waard! Na een uurtje zijn we weer teruggegaan naar de camper en zijn we verder op reis gegaan naar Oslo.

On the road again and off to Norway! Moesten we bij de vorige grensovergangen nog steeds onze paspoorten laten zien, nu konden we bij de Noorse grens gewoon doorrijden. Tijdens deze rit konden we vanuit de camper genieten van de schitterende natuur van Noorwegen met zijn vele meren en snelstromende rivieren. Bij het naderen van Oslo zagen we het Oslo-fjord al liggen aan de rechterkant. Heel indrukwekkend! Een mooi voorproefje van alle fjorden die we nog tegen gaan komen tijdens onze reis! Niet veel later kwamen we aan bij onze volgende camping, genaamd ‘Ekeberg Camping’. De camping is gelegen op een heuvelachtig terrein met een fantastisch uitzicht op het centrum van Oslo. Helaas was dit mooie uitzicht door het regenachtige en mistige weer voor ons niet meteen te bewonderen, iets wat de volgende dag gelukkig wel het geval was!

Naast de camping ligt een groot ‘sprookjesachtig’ bos genaamd ‘Ekeberg Parken Sculpture Park’, wederom met mooi uitzicht op het Oslo-fjord. In dit bos staan een hoop kunstwerken en sculpturen (en veel steile paden!). Toen we door dit bos fietsten, hoorden wij zo nu en dan vreemde Engelse kreten. Dachten we eerst nog dat er mensen in de bosjes zaten die dit naar ons schreeuwden, bleek later dat het de lantaarnpalen met speakers waren. Die reageerden namelijk op voorbijgangers, wat vreemd en grappig was tegelijk.
De volgende dag hebben wij de bus gepakt naar Oslo centrum. We arriveerden in een regenachtig Oslo, maar gelukkig klaarde het uiteindelijk op. Helaas nog niet tijdens ons bezoek aan het Naturhistorisk Museum (dit is het oudste en grootste museum voor natuurlijke/ecologische historie in Noorwegen). Dit museum ligt in een prachtige botanische tuin, wat ongetwijfeld nog mooier is bij mooi weer!

Tijdens het schuilen voor de regen kwamen we terecht in een typisch Noors eethuisje, waar we veel Noorse lekkernijen hebben uitgeprobeerd! Zoals een Noorse pannenkoek (Svele) met biologische, verse frambozenjam, kaneel- en kersenbroodjes, bananenbrood en ga zo nog maar even door. Dit eethuisje lag centraal op het terrein van het museum en serveert uitsluitend biologisch, zeker een aanrader dus als je dit museum wilt gaan bezoeken! Na ons bezoek bij het museum zijn we met de metro naar de haven van Oslo gegaan. Nadat we eerst door de haven hebben gewandeld, zijn we daarna gaan eten bij restaurant ‘Olivia’.
We konden hier heerlijk eten met prachtig uitzicht op authentieke schepen in de haven, die je doen denken aan de Vikingen. Daarna zijn we weer op de bus gestapt richting de camping. We horen je denken: “Wat?! De dames hebben niet geshopt?! Moet een foutje zijn!” Nee hoor, het was helaas zondag en in tegenstelling tot Nederland zijn de winkels hier op zondag dicht. Misschien maar beter ook, want de mannen worden af en toe moe van al dat geshop. Tijd om weer lekker in ons ‘huisje op wielen’ te kruipen. We slapen hier allemaal geweldig. De volgende dag werden we wakker met stralend mooi weer! Tijd om ons te verplaatsen naar de Noorse bergen. Next stop: Geilo.

Het zonnetje schijnt vandaag heerlijk in Noorwegen. Ready voor de Noorse bergen! Geilo, een stadje waar we vooral heen gaan vanwege de mogelijkheid om te raften in de prachtige natuur. We zijn in de ochtend vetrokken en zijn ’s middags spontaan gestopt bij een schitterend meer om daar voor het eerst onze hengels uit te gooien. We hebben professionele vishengels meegenomen voor tijdens deze reis en willen op zijn minst één Scandinavische vis omhoog hengelen! Helaas is het hier niet gelukt, want de meeste tijd zaten onze haakjes vast achter stenen en hebben we veel vislijnen daardoor kapotgetrokken. Mika besloot toen maar een verfrissende duik te nemen en verfrissend was het zeker, want al zijn spieren en gewrichten deden pijn door het koude water. Daarna kwamen we aan in Geilo. Geilo is een soort wintersport-dorpje, vanzelfsprekend gelegen in de bergen. Her en der liggen ski-resorts en in dit dorp zitten verschillende bedrijfjes die buitenactiviteiten organiseren. De camping waar we terechtkwamen heet ‘Øen Turistsenter’. We hebben er 1 nacht met de camper gestaan, en dat was ook genoeg wat ons betreft. Er waren prima sanitaire voorzieningen en de supermarkt lag op 10 minuten fietsen, maar verder vonden wij het een typische doorreiscamping. Naast de camping lag wel een snelstromend riviertje, waar Mika en Keri voor de tweede keer hebben geprobeerd hun eerste vis te vangen. Wederom poging mislukt, maar driemaal is scheepsrecht, toch?!

Op de aankomstdag zijn we naar het bedrijfje gefietst die het raften organiseert (dit bedrijfje heet: ‘Full On’) en we hebben onze trip voor de volgende dag alvast afgesproken.We hadden alle vier nog nooit geraft en vonden het van tevoren best spannend, maar de begeleiding die we kregen gaf ons veel vertrouwen. Nadat we onze strakke wetsuits aan hadden getrokken, stapten we samen met de begeleiding in hun busje. We reden in ongeveer 20 minuten door de bergen naar de snelstromende rivier, die al op ons lag te wachten.
Van de zijkant zag het water er nogal heftig en ruig uit, maar na de instructies van onze begeleiders en onze eerste meters op het water, waren we klaar om de golven te trotseren! Bij elkaar hebben we een uur op het water gezeten. Het was een geweldige ervaring; naast de spectaculaire stukken met hoge golven, was er ook tijd om om je heen te kijken en te genieten van de prachtige natuur. Tijdens het raften was er ook een fotograaf mee van het bedrijfje, die spectaculaire foto’s van ons heeft genomen. Na het raften konden we bij het huisje van ‘Full On’ lekker douchen en hebben we alle foto’s op een USB-stickje meegekregen! Een mooi aandenken aan een supergave belevenis. Na het opfrissen was het alweer tijd om door te reizen naar Flåm.

Het meest indrukwekkende was toch wel de reis naar Flåm toe! Reden we het ene moment nog met een zonnetje langs meren, rivieren en de bewoonde wereld; het volgende moment bevonden we ons in een soort Antarctica! Geen huizen, dieren en mensen te bekennen, maar een witte wereld met bevroren meren en sneeuw overal waar we keken. Weer een heel ander soort Noorwegen dan we tot nu toe gezien hadden! Onderweg reden we door veel hele smalle tunnels zonder verlichting. Dat was behoorlijk nieuw voor ons en best spannend af en toe, zeker als je je bedacht dat je ook nog eens tegenliggers tegen kon komen! Toen we aan kwamen rijden in Flåm zagen we al grote cruiseschepen in het water liggen. Dit is duidelijk een veel bezochte plek door toeristen!
 ​
Rond etenstijd kwamen wij aan op ‘Flåm Camping’, waar medewerkers van de camping al druk stonden te barbecueën voor de campinggasten! We zagen iets bijzonders op de menukaart, namelijk rendiervlees. Mika was er zo nieuwsgierig naar dat hij het maar besteld heeft en hij vond het nog best lekker ook! De camping zag er erg goed uit en het sanitair was dik in orde. Vlakbij de camping bevindt zich een haventje, waar je kunt vissen en zwemmen in een groot meer (tussenstand visvangst: nog steeds zero en we snappen niet waarom; het lijkt wel of de vissen in Noorwegen die toeristische vissers inmiddels wel doorhebben!). Naast het meer ligt een soort shopping mall: perfect als je nog een souvenirtje voor thuis wilt scoren.
Als je al van souvenirtjes voorzien bent: blijf hier dan vooral uit de buurt! Er wordt kleding verkocht voor absurd hoge prijzen (vinden wij) en je wordt haast omvergelopen door de vele toeristen van de cruiseschepen. Buiten kun je nog wel lekkere Noorse hapjes bestellen en er zit een heel grappig ‘bierproef’-café met het meest bijzondere interieur dat je je kunt indenken. Maar waar komen de meeste toeristen nou écht voor naar Flåm?

De meesten toch wel voor de speciale treinreis door de bergen, langs watervallen en rivieren. Wij hadden in Nederland al tickets besteld voor deze treinreis, maar je kunt ze ook (zelfs vlak voor vertrek) nog kopen bij de ticketbalies naast het perron. Bereid je voor op een hele volle trein, maar het was een erg mooie reis met een duur van ongeveer twee uur (totaal) heen en terug! Onderweg stopte de trein twee keer om de watervallen en ruige rivieren van dichtbij te bekijken. Toch vonden wij dat het niet op kon tegen de schitterende natuur die we tijdens de heenreis (Van Geilo naar Flåm) hadden gezien. Nog even een tip wat betreft de camper: vergeet niet na het legen van je afvalwaterbak, deze weer te sluiten!!! Je krijgt namelijk het volgende effect: een lang spoor van afvalwater over het hele campingpad… Gênant! Snel wegrijden dus richting onze volgende bestemming: Bergen!

Vanuit het toeristische Flåm zijn we doorgereden naar Haukeland, dat vlakbij Bergen ligt. Naar weer een schitterende reis, kwamen we in de stromende regen aan op camping ‘Lone’. Hier staat omgeving Bergen ook echt om bekend; het regent er schijnbaar ontzettend veel. Camping ‘Lone’ is gelegen aan een prachtig meer (yes, we kunnen onze hengels weer uitgooien!) waar je ook kunt kajakken voor heel weinig geld. Wat ons tot nu toe opvalt in Noorwegen, is dat op de meeste campings kleine huisjes staan waar je niet alleen kunt afwassen, maar ook kunt koken! Hoe handig is dat?! Daar waren wij nog niet bekend mee. Op onze aankomstdag heeft het alleen maar geregend, maar desondanks hebben de kids aan het meer staan vissen. (Tussenstand visvangst na deze dag: nul! Ja echt, ongelofelijk maar waar...) Eendjes waren er echter in overvloed. Moeders met kleine baby-eendjes liepen de hele camping over en ze waren niet bepaald verlegen. We hebben ze uiteindelijk maar verwend met brood, dat zelfs de kleintjes gewoon uit je hand gingen eten. Ze leken daarna niet meer van ons weg te slaan… Vroeg in de ochtend werden wij wakker van getik op het dak van de camper.
We deden het gordijntje van het dakraampje open en toen stonden er twee zwemvliezen (pootjes van een eend) op ons dakraampje. We hebben zo gelachen! Nog iets bijzonders: het werd ’s nachts niet helemaal donker in Haukeland.

Op onze tweede dag hebben we Bergen bezocht met de bus. Ook bij deze camping stopt er een bus vlak voor de ingang en konden we bij de receptie dagtickets kopen! Deze bus zette ons af bij een tram, die ons vervolgens naar het centrum van Bergen bracht.
HIER WAT VAN ONZE MUST-SEES:
De wijk Bryggen! In deze wijk ligt een kade met handelshuizen uit de Hanzetijd. In deze handelshuizen zitten nu verschillende leuke winkels. Bryggen staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Vanaf de kade lopen lange, smalle steegjes langs de houten loodsen. In deze steegjes zitten kleine winkeltjes, ateliers, werkplaatsen, kantoren en restaurants. Heel leuk om te bezoeken!
Neem ook een kijkje op de vismarkt (genaamd Fisketorget) vlakbij de handelshuizen. Hier kun je kleine én grote vissen, krabben en kreeften kopen en die ook gelijk op een terras opeten!  Voor het echte shoppen moet je zijn in de winkelstraat Standgaten of in het overdekte winkelcentrum dat zich hier ook bevindt! En voor de lekkerste burgers en sport op grote tv-schermen, moet je zijn bij ‘Metz Bergen Sportsbar’.

Nog een kleine waarschuwing! Als je uit de tram stapt kom je op het pleintje Starvhusgarten. Hier verzamelen zich zo’n beetje alle duiven van heel Noorwegen met alle gevaren van dien (lees: geheid duivenpoep in je haar, wat Annemiek helaas overkwam).
’s Avonds hebben Ruud en Mika nog een uur gekajakt over het schitterende meer bij onze camping. De volgende dag was het opnieuw aan het regenen, waardoor we besloten om - eerder dan gepland – richting Stavanger te rijden! Stavanger belooft minstens net zo mooi te zijn als Bergen, dus we laten ons verassen!

Benieuwd naar de rest van onze reis? Lees deel 2 van ons reisverslag!